Vy

Sandsjön 090601-02

Efter Betarsjön ville jag prova fisket i Sandsjön. Sandsjön är ju ett av de vatten som jag känner till bäst - där borde vi kunna få några öringar och kanske någon fin röding också. Väl framme började jag misströsta lite. En bekant till mig hade fiskat i sjön i några dagar med väldigt skral fiskelycka. Toppfisken var en röding på knappa två kilo efter två dagars fiske.
Det lät inte speciellt muntert.
Det var inte vädret heller. Hård nordvästlig vind och kallt i luften. Enligt yr.no skulle vädret dessutom se likadant ut de närmaste dagarna. Det bådade inte gott.

På söndag kväll gjorde vi ett försök med trolling med ytgående wobblers. Efter bara några minuters fiske small det till på ett av spöna - men fisken lossnade direkt. Området där fisken högg var faktiskt i närheten av där jag fick öringen på pimpel  (N 65º 13' 51.60" O017º 40' 37.20"). Det verkar vara ett tillhåll för jagande öring. Trots den goda starten var vi inte i kontakt med några fler firrar.
På kvällen tvättade vi bort besvikelsen över det dåliga fisket i bastun. Vi tog t o m de första simturerna för året. Inte så långa förstås för vattnet höll bara 7° C. Min sommarförkylning gillade badandet skarpt och blev starkare ...

Måndag morgon började med att vi riggade igång djupriggarna - det skulle bli trolling med betesfisk. Det är ju den fiskemetod som har fungerat bäst i Sandsjön.
Efter ett tags harvande började vi hitta fiskekon. Det såg ut som att hela sjöns fiskbestånd låg och tryckte vid botten i 14-16 meters djup. Vi drog våra krokförsedda löjor fram och tillbaka ovanför mängder med fisk med ett litet försiktigt hugg som enda resultat. Fisken var helt enkelt inte aktiv.

Mot kvällen hade vi den roligaste händelsen på hela fiskeresan.  Efter ett bottennapp stannade vi båten och tog det lugnt ett tag. Plötsligt hörde vi en spelande orrtupp - och jaktintresserade som vi är, ville vi förstås gå närmare och kanske få syn på tuppen som spelade för fullt. Väl nära stranden såg vi tuppen som var helt orädd. Vi tog oss närmare och närmare med båten. Till slut var vi bara ca 10 meter ifrån tuppen som verkade helt oberörd av oss.
Det var en riktigt grann tupp.

Vi önskade tuppen lycka till och hälsade honom välkommen igen till hösten.

Resten av fisketuren på Sandsjön höll samma standard. Några försiktiga napp, men ingenting att koka soppa på.
Vi skyller på de nordliga vindarna och tar revansch vid ett senare tillfälle då vindarna vrider mer mot syd och luften blir lite varmare.