Vy

Ankarsund 091106-07

Kyligt fiske

På senare tid har jag hört flera rapporter om fantastiskt rödingfiske i Ankarsund.
Då blir man fiskesugen.
Christian och Lars från Umeåspecimen kände sig tydligen lika sugna som jag på lite rödingfiske, så då fanns det inte så mycket annat att göra än att packa ihop lite fiskeprylar och varma kläder och blåsa iväg mot Storuman. Vi var framme i stugbyn i Ankarsund på fredag förmiddag. På några minuter hade vi slängt in matvarorna i kylen, bytt om till fiskekläder och gjort i ordning fiskeutrustningen.
Det är rent fascinerande hur snabbt allt blir klart då man är fiskesugen.
En stund senare hade vi sjösatt båten och höll på att tuffa mot fiskodlingen i rätt hård vind med lite snöflingor i luften.
Brrr.
Det fanns ett par andra båtlag som stod för ankare vid odlingen. Det var ganska lugnt i båtarna. Det båtlag som låg närmast stranden drog upp någon röding emellanåt, men det var långt mellan gångerna.
Det såg inte så lovande ut. Vi provade fisket på olika ställen, men det enda som behagade nappa var några småsikar och någon hyfsad röding kring kilot. Våra förväntningar på fisket hade nog varit lite väl högt uppskruvade.
Efter ett par timmar packade de andra ihop sina utrustningar och for iväg med sina båtar. Vi förflyttade oss dit där de andra båtlagen hade stått och fortsatte fisket utan större förhoppningar.
Efter bara några kast med myshkan såg jag en liten rörelse i linan och gjorde ett snabbt mothugg.
Fast fisk!
En rätt fin röding faktiskt. Fisken körde så att linan ven. Rödingarna är fantastiskt pigga i det kalla vattnet. Efter en stunds drillande fick jag upp rödingen som vägde ca 1,5 kilo.  Efter att jag hade tagit lös myshkan och avlivat fisken kastade jag ut myshkan mot samma håll där den första fisken högg.
Pang!
En ny fisk svalde myshkan direkt. Plötsligt såg jag flera rödingar som hade slagit följe med den fisken som jag drillade. De såg rätt fina ut. Efter en stund stod vi alla tre och drillade rödingar. Fantastiskt roligt. Det var tydligt att fisken kom igång en stund på eftermiddagen, sisådär 13.30, och var aktiva under ca en timme. Vid fyratiden började det skymma och då fisken inte längre verkade vilja vara med så började tanken på en varm stuga och lite köttsoppa kännas ganska lockande.

På kvällen anlände Roger med sina kompisar. Nu visste vi att vi måste vara lite taktiska. Den som kan lägga tjing på det bästa stället kommer säkert att få fantastiskt fiske på morgonen.
På morgonen tog vi det tillsynes lugnt, men direkt då Rogers bil försvann från stugbyn slängde vi oss in i bilen och for iväg mot viken där vi hade lämnat båten kvällen före. Jag tror att de var lite förvånade, då de såg att vi redan stod på plats och fiskade när de startade från stranden.
Heh heh ...
Vi hade faktiskt gissat rätt angående fisket.
Det var nog det bästa rödingfisket som någon av oss hade varit med om. Det hände flera gånger att vi alla tre stod och drillade fisk samtidigt.
Och vilka rödingar sen!

Fotodax

Fin röding

Christian lyckades ta resans största röding. Firren vägde hela 2880 g. Förutom rödingar fick vi ett gäng rätt fina regnbågar med 2 stycken på över 3 kg. Inför resan hade jag gjutit en ny myshkamodell som frugan döpte till Pelle. Av namnet kan man nog lista ut hur den ser ut (foderpellet). Kul namn på en myshka som firrarna verkligen gillade. Det fanns aldrig någon anledning att byta bete för så pass bra gick det.
Vi hade verkligen riktigt roligt!