Fiskeblogg 210805-07

2-båts system...

Jag blev sugen på att testa lite harrfiske på Holmön. Av och till hör man att harrfisket skulle vara på uppgång. Jag fick t om ett foto på en harr som påstods väga hela 2,5 kg.
Nja. Kanske ändå inte.
Först och främst håller jag det väldigt osannolikt att någon fisk väger exakt 2,5 kg. Då man pratar med en fiskare som verkligen väger sina fångster så får man höra att fisken vägde 1990 g eller 2110 g. Inte några jämna tal.
Jämna tal tyder på att man drar till något lämpligt antal kilon som man antar att fisken skulle kunna väga pga av att man inte råkar ha en fiskevåg.
Och då en stor harr ser verkligen STOOR ut så drar man till lite extra. Att en Holmöharr skulle väga över 2 kg på sommaren då den inte bär på en stor buk fylld med rom - är osannolikt. Ungefär som tjädertuppen på 7 kg och abborren på 4kg.
De existerar bara i fina jakt och fiskehistorier.

Jag uppskattar harren på fotot har vägt någonstans mellan 1,6 - 1,8 kg.
En riktigt stor harr!

I vintras fick jag rätt många hyggliga harrar där på pimpel. Så vem vet - harrarna är kanske på väg tillbaka!

Så på torsdagsmorgon for jag iväg åt Holmögadd med min lilla Linderbåt i släptåg. Jag tänkte att det skulle vara kul att testa om den frontmonterade elmotorn skulle vara till hjälp i harrfisket.

Från början testade jag att köra med huvudmotorn, men det kändes vanskligt. Att boxera en liten båt med en planande kabinbåt i över 20 knop funkar nog inte så bra. Så istället startade jag trollingmotorn och gled över kvarken i 7 km/h.
Det gick bättre.
Numera är mobilteckning rätt bra överallt så jag kunde sitta på förarstolen i hytten med en kaffekopp i handen och kolla på youtube filmer.
Rätt avslappnande faktiskt.

Att parkera en stor båt inom kastavstånd från ett harrställe är nästan för spännande. Ifall ankaret släpper greppet så ...
Ni fattar säkert.

Å andra sidan om  är i en liten aluminiumbåt och det börjar djävlas så blir man blöt, får en buckla på båten och några blåmärken. Men man kan förmodligen krångla sig ur problemet på ett eller annat sätt.
Med en båt som väger över ett ton däremot ...

Och att säga att det gick bra att fiska harr från den lilla Linderbåten är en underdrift.
Det var en ren fröjd!
Jag tog mig in exakt överallt och kunde fiska av varje grynna med en noggranhet som jag bara kunnat drömma om förut.
Och det utan att ens nudda på stenarna med propellern en enda gång.

Och därför såg det ut på det här viset emellanåt!

Harren är en vacker fisk!

Vädret kanske inte var det bästa för harrfiske. Det var lite väl lugnt. Både på det sättet att det var nästan stiltje, men också att vattnet inte strömmade lika hårt vid harrställen som det brukar göra vid Gadden.
Det är som att harrarna dras till ställen där vattnet strömmar kraftigt. Och utan strömmar sprider de ut sig och går djupare.
Kanske?

Som sagt så fick jag några skapliga harrar, men jag är inte helt övertygad om att harrfisket skulle vara på väg att bli bättre.
Det var en sak som saknades.

Småharr.

Då harrfisket var riktigt bra (läänge sedan) så fick man oftast 20-30 småharrar för varje storharr dvs. en fisk på över kilot.

Nu tror jag inte att det finns småharr överhuvudtaget. Trots att det fanns mängder med insekter i luften så syntes det knappt några vak någonstans. Och jag fick inte ett endaste liten harr. Någonstans.

Det tror inte jag är ett gott tecken.

Bottenväxtligheten ser inte heller likadant ut som förut. Mer ljusgröna alger av något slag.

Så det kan vara på det viset att harren inte lyckas så bra med leken längre utan rommen storknar i bottenväxtligheten. Och att de få harryngel som blir av käkas upp av de otaliga skarvarna.
Och det blir soprent på småharr.

Ingen återväxt i några år så kan det bli samlarvärde på sådana här foton

Det andra lite kluriga var att det inte gick att få abborre i vikarna. Bara för att återuppleva gamla minnen så körde jag in i några vikar för att spinnfiska abborre. Det var inte speciellt svårt att plocka några abborrar med spinnare förut.
Nu var det i stort omöjligt. Det fanns nog ingen abborre.
Men det som fanns istället var helt otroliga mängder av spiggungar. Det kan väl inte vara så att det fiskas lite väl hårt på abborre yrkesmässigt och det snedvrider faunan ett snäpp.
Spiggen är tydligen rätt duktig på att äta fiskrom och fiskar man upp abborren som håller spiggstammen i shack så ...

Jo. Harren har inte så lätt.

Under hösten ska jag försöka fiska harr åt Slu längre söderut. Och kanske annat också. Får se hur det går.

På lördag skulle det blåsa upp till halvt storm så jag kokade morgonkaffe redan vid 2 tiden på morgonen för att hinna tillbaka till Rovögern innan det blåste upp.
Det gick bra. Väl framme ankrade jag upp lillbåten i en vik och gjorde ett litet försök med trolling.

Inte helt i onödan! Observera att wobblern i fotot är en Trolli på 16cm ...