På förmiddagen märktes fångsten vi fått
kvällen innan och då Jörgen åkte ut med
båten för att släppa ut öringarna en bit
utanför viken som vi använt som hemmahamn så
började motorn gå hackigt. Den har någon slags
säkerhetsfunktion som reducerar varvtalet vid allvarliga fel.
Så han kunde ta sig tillbaka i hamn, men stackars motor
behöver nog mycket kärlek för att orka jobba vidare ...
Vi anade faktiskt lite oråd dagarna innan. Vid vissa varvtal
hördes ett vinande ljud från motorn. En morgon tog jag
faktiskt av motorkåpan och tog en titt på innanmätet
för att se att allt satt fast och lyssnade på hur motorn
lät. Oljenivån var ok och motoroljan såg ut som den
skulle.
Det är inte så mycket annat man kan göra.
Och nu gick den nog sönder på något sätt tror jag.
Det som ställde till det för oss en aning var att
närmaste båtrampen var i Norrbyn och det kändes inte
bra att försöka ta sig dit körandes med en motor som
uppenbarligen inte mådde så bra.
Det försöket hade nog mynnat ut i ett samtal till
sjöräddningen. Sådant vill jag undvika i det
längsta.
Istället åkte vi till hamnen med trailern bakom Hiluxen. Det
var inte så lätt att backa ner trailern i vattnet i
stenskravlet, men då vi till slut hade fått båten upp
på trailern så släpade bilen upp ekipaget utan
några som helst problem.
Bra bil!
Så nu har vi lämnat båten på verkstaden och
avslutat märkprojektet. Det kan hända att vi fortsätter
efter semestern, men beslutet för fortsättning tas av av
andra än vi två.
Men det var ett riktigt roligt jobb! Och det viktiga var att vi kunde
få fram det antal fiskar som var satt som mål för
projektet.
Jag fick dessutom testa wobblers och kroktackel ganska så
seriöst. Krokningsegenskaperna blev bättre och bättre
under projektet. Och om det hela inte mynnar ut i någonting helt
nytt så klarnade tankarna kring hur jag ska optimera det hela.
Så nu håller jag redan på att planera på en fisketur åt inlandet. Kanske lite rödingfiske?
Vem vet.