Kvarken 200312

Vädret har minst sagt varit besynnerlig i vinter. Jag har gjort några försök med att pimpla efter kusten, men ifall det funnits is så har fisken evisats med sin frånvaro.
För det mesta har det inte ens funnits is. Eller om det har lagt lite is så har de otaliga stormarna lekfullt placerat isblocken huller och buller i strandskogarna.
Det ingen lek att köra skoter kring Rovågern i år.

Ett par foton från "Skoterslakteriet" ...

Men en dryg vecka sedan fick jag tips om ett ställe efter kusten där det faktiskt ligger en del is. I alla fall just nu.
Och det finns fisk under isen!
HALLELUJA!!!

Efter det tipset har jag legat i med att kolla på vattenståndet, vädret och vindarna och hoppats på att det skulle bli vettiga förhållanden.

Och igår stämde allt! Eller kanske inte allt, men det skulle nog så bra för att siken skulle gå till.
Jag förstår om någon blir nyfiken på hur jag tänker.

Så här ligger det till.
Att försöka fiska harr, sik och öring vid kusten då solen gassar på från molnfri himmel kan vara trevligt, men genererar (oftast) inga fångster. Ett sjunkande vattenstånd kan fungera på vissa ställen, typ vid sund och fristående grund. Men i en stor grund vik som det var frågan om i det här fallet?
Nä.

SMHI erbjuder faktiskt väldigt bra information helt gratis.

Så där set ett bra fiskeväder ut. Alltså vid kusten i Västerbotten. Det där är säkert ingen "Universalsanning" som stämmer överallt.

Svag sydligt vind, mulet och varmt i luften. Finemang!

Vid hårda vindar med så lite is som vi har vid kusten i år blir det alltför oroligt i vattnet. Pumpar vattnet fram och tillbaka i en vik så är fisken sällan bra på hugget. Soligt väder och tunna isar med lite snö på är en hemskt dålig kombination.
Hård kyla verkar också dämpa hugglusten för firrarna.
Vindriktningen är jag mer osäker på. Och det berömda månläget som ska tydligen bestämma helt över fisket.
Nja.
Jag har haft kanonfiske med alla vindriktningar och månlägen. Båda påverkar säkert fisket, men deras påverkan körs över av vattenståndet, ljuset och temperaturen.

Och sedan vattenståndet för igår.
Ett sakta sjunkande vattenstånd som vänds till lagomt stigande från tidig morgon. Utan större dramatik.
Det där ser riktigt bra ut!

Att åka till ett nytt fiskeställe, där man inte vet hur fisket fungerar, i dåligt fiskeväder/vattenstånd brukar inte gå så bra.
Det misstaget har jag gjort så många gånger att jag hellre väntar tills förutsättningarna blir rätt.
Jag tror att jag räknat bort otaliga bra fiskeställen för att fisket varit dåligt just den dagen jag råkat vara där.

Solen skulle titta fram kockan 6 på morgonen. För att vara säker på att inte missa en sekund av det goda satt jag på isen redan vid 05.30.
Inte en fisk ...

Vid sjutiden började jag bli lite tveksam, men polaren som tipsade om stället berättade att han fått bäst med fisk kring 10 på morgonen.

Så jag fortsatte att leta runt och borra nya hål.
Efter en strategisk flytt borrade jag ett hål där det bara var 15cm vatten under isen.
Det brukar vara lite väl grunt, men jag la mig ändå ner för att prova fiska en stund.
Först fick jag se en liten sik och sedan en öring som skymtade förbi.

5 meter längre ut var det dryga 20 cm djupt. Jag fick 3 sikar rätt omgående. Inga jättar direkt, men godkända matfiskar.

Efter ytterligare en förflyttning hade jag ca 40cm vatten att spela på och då kom fisket igång.
Jag brukar fylla pimpelhålet med issörja och peta upp en liten lucka i den att kika igenom. Jag tycker att firrarna beter sig mycket lugnare under pimpehålet då.

Nu spelade det absolut ingen roll hur jag än gjorde.
Efter ett tag stod jag på knäna och drillade upp fisk efter fisk. Jag behövde egentligen inte pimpla alls utan det räckte att jag skickade ner mormyskan under iskanten så kom huggen direkt.
De flesta av firrarna var inte så stora, men emellanåt fick jag bända upp rätt rejäla sikar ur pimpelhålet.

Så roligt fiske har jag inte haft på ett bra tag!
Tack Roger!
Jag förstår att det är många som vill veta var viken ligger, men den hemligheten tar jag med mig i graven efter att coronaviruset fått tag i mig ...

Först efter att fisket lugnat ner sig kom jag på att jag skulle kunnat filma också - sorry ...

Jag lyckades dock att få några firrar på film. Förutsättningarna att filma var minst sagt goda så jag får göra fler försök.

Inga harrar blev skadade vid fisket/filmandet (heh heh)

Dagens färg var åter fluoröd/svart (färg 4), men jag fick en del lite finare sikar på färg 24 (sk 100%). Dessutom föredrog siken röda maggots dagen till ära.
Huggperioden föll mellan 09.30 och 10.30.
Totalt fick jag kring 30 sikar med mig hem. Det kan låta som mycket, men som fisket har varit i vinter så gapar frysboxarna tomma.