Rovågern 190619

Fin morgon!

Husdjuren är då fantastiskt trevliga. Frugan och jag har en hund och 2 katter. Katterna håller mössbeståndet i schack runt huset och hunden ser till att man går på ett par längre promenader varje dag.
Om det så var soligt eller störtregn ...
Men våra katter och hundrackaren har blivit gamla och fått en massa konstiga idér för sig.
Hunden måste numera nödvändigtvis få sova ute på verandan om nätterna. Det är i och för sig bra, men då dörren dit måste då hållas öppet för att hon ska kunna komma in då hon vill - så får man in mygg i huset.
Myggen förlänger inte nattsömnen.

Den ena katten tar veckolånga "walkabouts" i trakten och håller i alla fall frugan lite lagomt orolig. Och den ena kattskrällen har tagit som vana att jama på hussen så länge att jag vaknar. Och det helt utan annan anledning än att hon känner sig ensam.
Puh. ("#%%¤#%"¤%//%)!!

Idag väckte katten mig 02.00.
Istället för att försöka fortsätta sova så kokte jag en kanna kaffe till grädden och for iväg på en trollingtur redan vid tretiden.

Alltså - det var inte helt fel!

Bra timing på fotot!

Jag brukar vara bra på att kliva upp på morgnarna, men det är inte så ofta att jag hunnit vara igång med fisket långt före klockan 4 på morgonen.

Nu fick jag en känsla att det är nog just då man ska fiska.

Då jag fiskar från lillbåten så brukar jag bara använda 2 eller 3 spön.
Från början hade jag ute 1 Speedy-sik i propeller-strömmen och 2 mindre wobblers på längre lina bakom båten.
Alla hugg kom på Speedy-siken.
Då jag bytte ut den ena av de mindre wobblers mot en Speedy-sik så fick jag öring på den också.
Till slut så hade jag ute 3 Speedy-sikar i olika färger. Och då kom huggen på vilket av spöna som helst. Färgen spelade absolut ingen roll utan hellre var det så att öringarna var ute efter lite större byten.

Obs! Jag tar INTE reda på alla öringar jag får. En och en annan hamnar i röktunnan eller på stekpannan, men de flesta simmar vidare efter bataljen. Jag vill hemskt gärna att det finns öringar att fiska i framtiden också.
Det gör kanske du med?

Jag spred beten så att den som gick i propeller-strömmen hade ca 15 meter lina och de andra stegade bakåt med 20 och 25 meter lina.
Alltså - alla beten låg relativt nära båten.
Jag provade fiska med en sidoparavan ett tag, men det gav inga hugg.

Jag vet inte om man kan dra några slutsatser om den här fisketuren. Det funkar nog inte alltid att fiska på det här sättet. Men det kan vara ett fiskesätt som man bör testa emellanåt.
Det verkar inte helt fel.

En lite bättre öring på Kariglitter

Och en filmsnutt!

Vid sju-tiden hade solen redan kommit ganska högt upp på himlen och tiden mellan öringhuggen började bli lång.

Och jag behövde en ny kopp grädde smaksatt med lite kaffe.

Väl hemma kollade jag maginnehållet på öringen jag tog reda på.
Så här såg det ut!

Man tycker att en wobbler på 16cm (Speedy-sik) skulle vara för stor att fiska öring med.
Men då har man nog fel ...