Attmar 180811-13

Vissa vyer kommer man ihåg hela livet.
Det finaste vyn från en restaurangfönster som jag skådat var i Utsjoki högst upp i Finland. Restaurangen stod högt ovanför själva älven Utsjoki som är ett biflöde till Tanaälven.
Medan jag satt och åt laxsoppa med rostad rågbröd till lunch fick jag se hur en skaplig lax hoppade högt upp i luften i älven nedanför.
Det kan man kalla för fint utskikt.

Vyn från verandan till stugan frugan och jag hyrde vid Ljungan var inte så dum heller.

Stugan var rätt enkel annars, men vyn gick inte för hackor ...

På eftermiddagen stod jag i båten vid sjön Vikarn och försökte fundera ut hur jag ska rigga för kvällsfisket.

Vädret var som skapt för gösfiske!

Utgångsläget för riggningen var förstås det Här.
Så det blev 16 cm Exsil i mörka toner trimmade till sakta trollingfart och nerblyade med blysänken och som skulle fiskas med hjälp av sidoparavaner.
Ett kortare spö riggade jag med 3-vägslekande, sänken och en mindre wobbler ungefär som vid spinflugefiske, som jag skulle fiska aktivt med och följa botten.

Vi hann faktiskt inte komma särskilt långt innan ena paravanen började bete sig lite märkligt. Den "slingrade" sig framåt på ett lite konstigt sätt.
Hmm?
Jag är alltid lite tankspridd i början av en fisketur. Många tankar i huvudet samtidigt - ni vet - nytt vatten, var är fisken, hur ska jag fiska mm.
Så det gick säkert en minut innan hjärnan kopplade ihop vad ögonen såg och jag förstod att vi hade dragit på en gös.
Och det hade vi.
Ingen stor fisk direkt, men den vägde nog dryga kilot i alla fall.

Den första!

Vi körde hågra svängar till på samma område, men det var bara några abborrar som behagade att nappa.

Så vi sökte vidare.
Numera går det att ladda ner djupkartor från Lowrance på Social map
Där hade någon vänlig själ lagt ut djupkarta över stora delar av Vikarn. Trots att djupkartan inte riktigt täckte för hela sjön så var den till stor hjälp för oss.
Väldigt stor hjälp.

Så med hjälp av djupkartan jag laddad ner i min ekolod/plotter hamnade vi till slut vid sträckan som går sydösterut från Häggeberget till udden utanför byn Harv.

Och då kunde vi sluta sökandet.
Nåt så kopiöst mycket fisk det fanns där!!

Då jag höll 7 meters djupkurvan tecknade ekolodet ett konstant småfiskstim mitt i vattnet blandad med ordentligt fina fiskekon. Jag börjar vara så pass van med mitt ekolod att jag tycker mig kunna se skillnad på olika fiskarter på skärmen. Inte med en säkerhet på 100% förstås men med en hyfsad säkerhet. Jag kunde se ekon av gäddor och abborrar. Men därutöver tecknade ekolodet riktigt grova, men inte alltför långa fiskar som gick mitt i vattnet bland småfirrarna. Som jag ser det så finns det två alternativ.
Braxen eller stora gösar.

Vilka de än var förbli en gåta.
För vi fick dem inte att hugga. Vi körde sträckan fram och tillbaka och fick abborrar, gäddor och gösar lite då och då. Rätt roligt fiske förutom att det blev aldrig några storgösar. Då kvällen var över uppskattade vi att vi hade haft upp ca 15 gösar, med ett par, tre stycken kring 1,5 kg.

En fin kväll på Vikarn!

På dagarna åkte vi runt i trakten och turistade. Rätt kul det med.

Ytterligare ett fint vy!

På dag två tilltog vinden och vred sig mot nord.
Och det brukar inte förbättre gösfisket direkt. Trots att vi fiskade hela kväll två på samma sträcka och med samma fiskemetod, beten och allt - gav fisket nada. Om man bortser några abborrar och smågäddor.
Gösen fanns bara inte där!
De är ganska lika rödingen på det sättet. blir det fel väder så stänger de munnen och då blir fisket väääldigt svårt.

Sista kvällen fiskade vi vid Marmen som ligger i samma vattensystem. Vi hittade ett grundflak rätt långt ut från land med mängder med småfisk och bestämde oss för att fiska ikring det.
Vi fick 4-5 gösar kring kilot, men fisket i Marmen var mycket svårare på grund av bottnet. Jag vet inte riktigt vad som låg vid botten, kanske sjunktimmer eller annat skrot, men vi förlorade flera wobblers vid bottennapp.
Trist och tidsödande.
Ska man fiska i marmen så bör man nog hålla på med vertikalfiske istället.

Jag tror att jag gör ett försök till vid Vikarn till nästa sommar. Eller flera försök.

Nu håller jag på med att packa utrustning inför en kombitur skogsfågeljakt/örings/abborrfiske.
Fågeltillgången hörs vara god i år så någon pippi bör tippa ner i backen.
Hoppas jag.
Optimist som jag är ...
Och efter den veckan ska jag byta sällskap och åka till inlandet för en veckas trolling/spinn/flugfiskeresa.