Sandsjön 150702-05

Vädret verkade faktiskt bli helt okej inför Sandsjötrollingen. Min tanke var att testa fisket vid Storuman i ett par dagar först och sedan sjösätta båten i Sandsjön på fredag kväll.
Men då kom jag ihåg att båtrampen vid Sandsjön är en naturramp och den nya båten är så att säga TUNG. Jag resonerade som så att det är bättre att jag har en dag extra till förfogande ifall det blir problem med sjösättningen istället för att jag ska sitta fast och blockera rampen och på det sättet förstöra hela tävlingen.

Men det var inget grus! Jag fann en ramp i betong som gjorde att sjösättningen blev rena barnaleken.
Fint!

På fredag låg sjön lugn och det var faktiskt inga problem att få fisken att nappa. Vi fick upp flera fina rödingar i vikter upp till dryga 2 kg samt ett helt gäng mindre öringar. Det verkar finnas gott om öring från 4 hg till kilot. Bara de nu får växa till sig ett par år så kan det bli riktigt roligt fiske på Sandsjön.

En öring på gång!

Inför tävlingen laddade jag hem djupkartan som jag fått av Rickard  på surfplattan och monterade den uppe på targabågen. Genom att köra igång GPS på surfplattan så fick jag fram en markör där båten fanns på kartan.
Riktigt praktiskt faktiskt.

Tävlingsfolk

Men på tävlingen tilltog vinden rätt ordentligt. Vinden blåste längs efter sjön från nordväst och spolierade våra fina fiskeplaner. Den rätta farten att trolla med betesfisk låg kring 2 km/h, men då jag körde båten i medvind så gick båten för fort och i motvind kastade byvindarna båten så att det var helt hopplöst att styra den.

På förmiddagen lyckades vi skrapa ihop 2 godkända rödingar. På eftermiddagen fick jag ett bättre hugg på djuprigg. Det är ett gott tecken då fisken själv sliter lös linan från utlösaren.
Då jag greppade spöet kände jag bara att fisken är ordentligt tung, men följde bara snällt med utan att varken knycka i spöet eller göra någon rusning.
Den var bara tung.

Jag hann bara säga ordet "gädda" till Heli då fisken plötsligt drog iväg med en snabb rusning med tillhörande snabba knyckar.
?

Storöring?

Då blev det hela plötsligt riktigt intressant.

Eftersom det enda sättet att styra båten någorlunda behärskat i den hårda vinden var att vända fören i medvind så ökade hastigheten så pass mycket att jag fick helt enkelt inte in fisken. Men genom att slå i backen på trollingmotorn så fick vi stopp på ekipaget och jag kunde sakta få in lina på rullen.
Det hela var riktigt spännande ända tills jag fick se rödingen som hade trasslat in sig i kroktacklet på så sätt ett den drogs på tvären i vattnet.
Nåväl - rödingen vägde ändå 2 kg och gav oss tredjeplatsen i tävlingen.

Men jag hade föredragit en storöring ...

Vår skeppshund

Efter tävlingen mojnade förstås vinden igen och på söndag morgon låg sjön kavlugn.
Det verkar ha gott troll i det här med blåsten i år.

Den stora behållningen av hela resan blev ändå resultatet av att jag monterade en liten undervattenskamera mellan långedraget och betesfisken.