Jämtland maj 2013

Tack till er alla som gav mig tips om fiskeställen i Jämtland.
Ett stort tack!

Bästa tipset placerade mig på isen i en liten skogsjö rakt ovanför en storabborre. Eller rättare sagt - flera storabborrar.

Vad kan man säga?

Då jag inte hittade abborrvattnet själv så kan jag tyvärr inte avslöja var den finns heller.
Tyvärr.

Nåväl - så här såg abborren ut

En riktigt grym fisk!
Fisken vägde 2110 g och var 50 cm lång

Samma fisk från en annan vinkel

Abborren högg på ismete med en mört som agn. Vädret var riktigt bra fiskemässigt. Stundvis täcktes himlen med mörka moln och det var rent av snö i luften och efter stund sken solen från en klarblå himmel.
Medan jag pratade i telefonen och skröt över storabborren såg jag hur ett annat spö nickade till. Jag avslutade samtalet ganska abrubt och rusade till spöet.
Och fick drilla en ny storabborre!
Men fisken klev av efter ett par minuters drillning.
Lite synd förstås, men jag kände mig rätt nöjd ändå ...

Annars var isarna inte vidare bra. De första dagarna gick jag runt på långpromenader i Strömsvattudal, men isarna var i ett sådant skick att jag gav upp. Jag är inte rädd för dåliga isar, men att riskera att gå igenom isen vid en sjö där man inte ser en människa någonstans, är väldigt dumt.
Att gå på en tunn nyis på hösten är egentligen inte speciellt farligt för den typen av is sviktar och knastrar innan den brister.
En pipig våris ger inga varningsignal. Och den isen som bär en människa på morgonen kan likna äppelmos mitt på dagen.

Så resten av min vistelse höll jag mig på de mindre skogstjärnarna. Det gick bra tills värmeböljan kom.
Då säckade isarna ihop totalt.

Ett par dagar försökte jag pimpla upp någon storabborre, men som väntat gav det inga abborrar. Då det fanns enorma mängder mört i sjön så gick det inte alls att agna med maggots.

Då var mörtarna och ryckte i betet hela tiden. Så istället agnade jag med en bit mört.

Abborrarna uteblev, men gäddorna högg som galna.
Jag fick inga större gäddor, men firrar på ett par kilo är roliga att drilla med en myshkaspö.

två gäddor fick jag upp innan den tredje gäddan fick linan i tänderna och knipsade av den.
Som tur var så hade jag med mig väldigt tunn knytbar ståltafs. Då gick det bättre. I de flesta pimpelhål fick jag upp en gädda och i vissa hål faktiskt två gäddor efter varann. Och det som jag aldrig har upplevt var att ett par pimpelhål gav tre (!) gäddor.
Ganska beskrivande för mängden mört i sjön var att vid ett tillfälle då jag höll på att ösa issörja ur pimpelhålet fick jag se rörelse i vattnet. Då jag tittade efter lite mer noggrant fick jag se att det rent av vimlade mört under isen innan jag ens hade skickat ner myshkan.
Det är ovanligt.

De sista dagarna av vistelsen i Jämtland använde jag till att kolla på potentiella fiskeställen, men då fisket i strömmande vatten var förbjudet under maj så kom inte fiskespön fram. Vi gjorde ett par försök med bäverjakt också, men de ville inte samarbeta riktigt.

Men jag tror att det blir fler turer ner till trakterna av Strömsund.
Ganska säkert.

Abropå hundparning som var det egentliga syftet med resan så kan man säga att det inte gick speciellt bra.
Det blir inga valpar till sommaren och då tiken redan har fyllt 6 år så blir det inga fler försök i den vägen.