Sandsjön 130706-07

Då var det dags för nästa trollingtävling
Den här gången var tävlingen mer på "hemmaplan",dvs på Sandsjön i Sorsele. Tävlingen hade trevligt upplägg. Start på morgonen 09.30, målgång vid 17.00 och en lunchrast mitt på dagen. Att sitta en hel dag i en båt utan att få gå iland emellan är ganska tungt och otrevligt. Och sållar bort rätt många kvinnliga deltagare av naturliga skäl.

Så - hur ska vi fiska? Den här gången var inte det något problem. Jag hade med mig vacuumpackade frysta små benlöjor som agn. Jag har aldrig kunnat få någon rätsida på om det är VK Flasher eller stora långdrag som är bäst på Sandsjön så det fick bli en av varje på varsin djuprigg. Och fler beten ute samtidigt orsakar bara trassel utan att tillföra något.
Enkelt är vackert i fiskesammanhang.

VK-flasher med tacklad löja. Och en som blivit lurad med detta.

Hemmagjort långedrag

Löjorna tacklades med en tre-krok i storlek 8 med en VK huva i blåa toner ca 50 cm bakom lockblänkerna med 0,30 fluorocarbonlina.

Då starten gick styrde vi oss mot högersidan av sjön där jag hade gamla sparade GPS - positioner. Väl framme vid fiskeområdet sänktes långedraget ner till 12,5 meter och flashern till 11,5 meter med 5 respektive 7 meters släplinelängd. Det effektivaste sättet att fiska är att välja en djupkurva som man följer med beten ställda 1-2 meter ovanför botten. 14 meters djupkurvan har gett mig mest fisk.
Så blev det ny också.

Det dröjde inte speciellt många minuter innan första rödingen hade sugit i sig löjan och knyckte i spöet.
Det sköna med att bara använda ett par spön vid trolling är att det blir så enkelt att röja undan utrustningen och bärga fisken på ett säkert sätt.

Inom en timme hade vi redan fått upp 4 rödingar. Inte speciellt stora fiskar, men klart godkända rödingar med vikter från 7 hg till 1,2 kg.
Kul!

Jag la ut en position i GPS för varje fisk och som vanligt hamnade markeringarna ovanpå varandra i två grupper.
N65º13.872´E017º40.980´ och N65º14.106´E017º40.726´

Men hur gör vi nu? I tävlingen får man bara väga in 5 fiskar och vi har redan bärgat 4 stycken. Den femte är bara några minuter borta om vi fortsätter fiska på samma sätt.
Hmm?

Vi bestämde oss för att rigga om till fiske i lite högre hastighet och ställa om siktet på en öring.
Helst en stor en.
Genom att tackla löjan med en Lip Scull som är försedd med en nossked och köra den bakom en flasher får man betesfisken att både simma med en tät simrörelse och samtidigt slänga yviga volter.
Inte helt fel.

Den sista timmen före lunchen förflöt utan fiskkontakter. Men vi hade hela eftermiddagen kvar så någonting bör vi hinna kroka innan tävlingen är över, tänkte vi.

Invägning

Lunch på gång!

Vid invägningen förstod jag att vår taktik slagit lite fel. De som fiskat i bortre änden av sjön hade bärgat flera fina öringar med vikter kring 4 kilo.

Jaha ...

Efter lunchen körde vi också dit, men fisken var nog inte riktigt lika bra på hugget längre. Att fisken fanns där, kunde vi lätt konstatera på betesfiskar, som hela tiden fick nya tandmärken på sig utan att någonting fastnade på kroken. Vid ett tillfälle hade hela betesfisken försvunnit från tacklet utan att vi såg något napp. Den hårda vinden får nog bära skulden till att fisket gick som det gick.
Men till slut så fick vi ge upp fisket utan att kunnat få upp någon öring. Fast så brukar det ofta bli då man försöker ge sig på att lura en stor fisk.
Man blir helt utan.

Tävlingsvinnarna

På söndag försökte jag filma lite med undervattenskameran. Det molniga vädret gjorde att det inte gick att filma botten vid rödingpositionerna. Förut har jag trott att snön och isen på vintern skulle släcka ljuset helt för fisken, men det verkar inte vara så. Det är molnen som släcker ljuset. Både under vintern och sommaren. Under en molnig dag verkar ljuset räcka bara ner till 7-8 meter, men för att under en solig dag har man bra med ljus ända ner vid 13 meter.
Någonting lyckades jag dock filma.
Så här ser ett långedrag, som är apterat med en 1,5" Apex, ut i djupet under fisket.

Nu tror jag att jag har fått lite hum om hur man ska rigga fast undervattenskameran vid filmning av beten vid djuptrolling. Men det kommer att krävas lite mekande. Och tid som ser ut att ha blivit en bristvara ...