Vy

Umeälven 090518

Då var det dags för det andra försöket i Umeälven. Klockan 04.30 var jag på plats vid Lundåker. Jag började metodiskt att gå igenom mina hot spots men konstigt nog var det helt fisketomt. Efter några timmar började jag att misströsta - hade fisken kanske stigit högre upp i älven?

Jag bytte några ord med en gammal bekant som fiskar väldigt mycket i älven. Han hade lyckats få en öring på hela 109 cm under helgen. Vilken drömfisk! Tyvärr så hade fisken övervintrat i älven och vägde "bara" 7 kg. I bättre kondition hade fisken nog vägt mot 11 kg. Därutöver hade han då fått en nystigen fisk på 4,5 kg. På morgonen hade han fått ett par öringar.

Sådan information ger mig nytt hopp.

Jag förstod att folk hade nog fiskat ganska hårt under helgen. Då borde jag nog söka mig till lite djupare partier i älven och kanske gå ner i storlek på flugan. Flugan som fick förtroendet var en fluga med en fluoröd kropp och svart vinge med lite blått glitter i. Flugan var bunden direkt på en långskaftad trekrok i storlek 6.
Jag valde ut ett område i höjd med nedre spetsen på Bölesholmarna mitt ute på älven. Där slutar djupgropet som har sin början vid båtrampen på Lundåker. Där djupgropen slutar verkar det vara ganska stenigt - kanske en stenkista från flottningstiden som har rasat ihop.

Efter en stunds fiske fick jag ett stenhårt hugg och fisken började rusa nerströms. Jag var helt säker på att jag hade dragit på någon tidig lax, men efter en stunds kamp kom det upp en nystigen öring på ca 2,5 kg. Riktigt urstark fisk. En stund senare fick jag upp en till fisk i samma storlek och var nöjd för dagen.