Vy

Överstjuktan 090430 - 090501

Äntligen fick jag chansen att prova att vinterfiska i Övertsjuktan. Möjligheten yppade sig i form av en grupp ivriga pimpelfiskare från Finland som en vän till mig guidade runt i Västerbotten.

Det är vackert vid Överstjuktan!

Efter att vi hade slagit upp lägret vid en udde drog jag iväg med några av de ivrigaste gruppmedlemarna till det grund som gav så många fina kanadicker i somras. Isen vid grundet blev snabbt perforerad med motorisborren och snart låg killarna med näsan i pimpelhålet kikandes ner i det kristallklara vattnet.
Och vad såg vi då?
Jo - vatten, stenar och några få stensimpor. Varken rödingar, öringar eller kanadicker behagade visa sig. Allt eftersom tiden gick så började vi fiska oss utåt mot djupare vatten. Men resultatet uteblev - inte ett napp. Hela dagen förlöpte faktiskt utan att någon i gruppen fick varken se eller känna på en fisk. Vi provade fiska på alla djup mellan 50 cm till 25 meter. Vi provade med blänken, myshkor, balansare, huggpirkar samt utlägg agnade med räka, mask och bläckfisk.
Med samma resultat - inte ett hugg.
Sent på kvällen lade jag ut ett par utlägg utanför lägerplatsen relativt nära land och fick faktiskt ett par försiktiga napp, men ingen fisk ville fastna på kroken.
Snacka om att bli besviken.

Lägerplatsen var fin!

På morgonen (start 04.00) gjorde jag och guiden en ordentlig satsning för att lösa mysteriet om var fisken hade gömt sig. Vi drog iväg med skotern och började söka fisken som man gör på pimpeltävlingar. Alltså man förflyttar sig en bit (med skotern) borrar en serie hål och pimplar ca 2 minuter i varje. Efter ett tag fick jag en liten röding på ca 3 hg som obducerades direkt på isen. Rödingen var fullsmockad med små sötvattensräkor.
Då började bilden klarna något.
Det som förmodligen hade hänt var att räkorna hade sökt sig ned i djupet p g a smälltvattnet från isen. Småfisken följer förstås efter och drar i sin tur med sig de strörre fiskarna.
Problemet är ju att det finns ganska gott om djupare partier i Överstjuktan.
Dags att börja misströsta ...

Guiden och jag konstaterade att läget var så gott som hopplöst och avbröt försöket.
Vissa gånger lyckas man bara inte.
Hasse P. från Umeåspecimen hade också letat sig upp till Översjuktan och fiskat två dagar närmast Viktoriakyrkan. Hans resultat blev en liten öring (4 hg) och en pytteliten röding. Fast han hade nog turen med sig ändå. Det som hände honom på morgonen den 1 maj hör till ovanligheterna.
Han fick se en järv följa strandkanten på 100 meters avstånd.
Det är en inte många förunnat syn!