Fiskeblogg 210706

För det mesta är något lite fel då man far ut och fiskar. För blåsigt, för ljust, för kallt, för varmt eller för mycket eller för lite av allt möjligt under himmel och jord.

Och sedan har vi de här andra dagarna då allt stämmer.
De dagar är inte speciellt många, men de finns.

Att lista ut när den dagen infinner sig är rätt hopplöst. Det finns egentligen bara ett sätt att få vara med och uppleva sådana dagar.
Att resa sig från sofflocket och fiska.

På de senaste dagarna har vädret kanske inte riktigt varit sådant att det lockat till öringstrolling. Soligt utan det minsta moln på himlen och sådana temperaturer som man kopplar ihop med en utlandsemester.

Men ändå trodde jag att det skulle kunna gå att få sig en öring.
Optimistiskt!

Fast det såg inte så tokigt ut. På morgonen var det lite disigt och vattenytan var lätt krusad.
Alltså - fiskeväder?

Men fisket började inte bra.
Då jag höll på med att skicka ut dragen hamnade båten lite ur kurs. Då jag tittade upp var jag befann mig så kom jag på att det fanns en stor stenbumling någonstans just där jag var.
Och bara ett par sekunder efteråt small det till i motorn.

Som trur var så hade jag inte långt till land och brytpinnar i reserv i hållaren under motorkåpan och en multitool i fodralet fastsatt i bältet ...
Utan dem hade jag fått paddla rätt länge.

Ungefär 30 minuter senare var jag åter i samma område, men nu med kursen lite vid sidan om stenen.
Det gick mycket bättre.

Bara efter några minuters trolling fick jag upp en öring på ca 2 kg. Och efter att jag fått ut wobblers igen och svängde båten tillbaka mot samma område satt det fast en något större öring.

Då var jag faktiskt nöjd och bestämde att släppa tillbaka alla öringar därefter.

Men då fiskarna var uppenbarligen bra på hugget så kändes det som att det var läge att söka nya fiskeställen.

Jag visste om ett grundområde lite längre ut från land som såg ganska hett ut på sjökortet. Men trots att jag släpat wobblers där många gånger så hade jag aldrig fått ett enda hugg.

Nu var läget ett annat.
Mellan två grundtoppar där det var 5-6 meter djupt högg det öring efter öring. Jag har utvecklat en vana att sätta en waypoint på plottern vid varje hugg. Rätt snart förstod jag att öringarna snurrade precis utanför grundtopparna och jagade strömming. Flera av fiskarna jag fick spottade ut strömmingar vid drillningen.

En annan intressant grej jag testade var beten. Vid utvecklingen av Trolli-serien märkte jag testwobblers jag gjort ändringar på med en svart prick bakom nosskeden. Annars såg de precis lika ut som andra wobblers.

Om man tittar noga så syns den svarta pricken just bakom nosskedet.

Genom att fiska 2 wobblers i exakt samma avstånd (45 meter) bakom båten så blev det rätt enkelt att jämföra dem. Wobblern på bild på den ena sidan och på den andra sidan bytte jag wobbler lite emellanåt. Men alla de var i standardutförandet.

Samtliga hugg kom på wobblern på bild.

Jag fick inte ens något hugg på wobblern i propellerströmmen. Det tyckte jag var lite märkligt och började laborera med olika släplinelängder.
Då jag kom till 21 meters släplinelängd började fisken hugga på den wobblern också (16 cm Solskenströmming)

Till slut så bytte jag till en prickförsedd Trolli 13 cm i färgen Kariglitter på det andra sidospöet och då fördelades huggen jämt mellan sidospön.

Så nog har jag kommit på något bra.

Innan någon får för sig att den svarta pricken i sig själv skulle ha någon funktion - så läs texten en gång till. Den visar bara att wobblern tillhör en testserie.
Inget annat.

Dagens största öring! Den vägde nog en bit över 3 kg

Rörelsen i wobblers i testserien kan nog bäst beskrivas som en relativt diskret tät darr med pauser. Därutöver haltade de till rätt rejält emellanåt. Trutar tyckte att de såg goda ut och följde dem noga.

Det gjorde nog öringarna också.

Ps. Ekolodet visade att vattentemperaturen låg på strax över 21º C.
Problemet med temperaturvisningen på ett ekolod är att den bara mäter temperaturen vid ytan.
Bara en bit längre ner är nog temperaturen rätt exakt så som öringarna gillar mest.
Gissar jag - med tanke på hur fisket är nu.