Fiskeblogg 210624

På en promenad under våren träffade jag en Rovögersbo. Och samtalet handlade rätt snart om fisket, märkligt nog.
Heh heh.
Nåväl - jag lovade att hänga med på kort trollingtur på sommaren. I och med att jag varit upptagen med att fiska åt SLU på veckorna så har det aldrig blivit läge.
Förrän igår.

Vädret såg förstås inte ut som det bästa för havsöringsfisket. Men jag resonerade så att vi bör ändå ha en hygglig chans att få någon fisk om vi far ut tidigt.
Så vid 6 tiden satt vi i båten och for iväg åt Tavasten.

Väl framme på fiskeområdet skickade jag ut en wobbler som jag hade trimmat in kvällen innan. Samtidigt då jag gjorde iordning nästa spö och wobbler berättade jag om hur man justerar gången på wobblers. Medan jag pladdrade på så vaknade det första spöet till liv och rullen började knarra.

Jag fick tag på spöet och kände direkt att det var en hygglig öring som vi dragit på.

Jag räckte förstås spöet till den något förvånade Per-Ola och gav samtidigt ungefär 200 råd och tips vad han ska tänka på då han drillar fisken.

Fisken var riktigt fin och pigg! Den gjorde flera höga hopp helt uppe i luften.
Då öringen var närmare båten började jag leta efter håven.
Efter en stunds letande frågade jag var den fanns och fick ett nekande svar.

Vi hade ingen håv med oss alls ...

Det alternativet hade jag aldrig ens tänkt på.

Men det fanns en tämligen slö huggkrok fastsatt vid styrpulpeten. Jag förstod att vår enda chans att lyckas få upp fisken var att trötta ut den ordentligt och sedan försöka få in huggkoken innaför gällocket och snabbt lyfta in den i båten.

Första försöket gick inte bra. Fisken sprattlade sig lös från huggkroken med en gång och gjorde rätt fina rusningar och hopp.
Men den satt fast på kroken ändå!

Försök nummer 2 gick bättre.

En fin öring!

Betet var Trolli 13cm i färgen Tobis

Utöver fisken vi fick upp så hade vi bara ett par hemskt försiktiga napp som inte gav något.
Jag är rätt övertygad om att det var det soliga vädret som spökade och förstörde fisket.
Men vi var rätt nöjda ändå!