Fiskeblogg 210622

Och inte kunde vi hålla oss borta från sjön ...
På eftermiddagen började det se bra ut vädermässigt. Regnet skulle ge med sig och vinden eventuellt mojna nästan helt.
Så vi for iväg åt hamnen.

Efter lite mekande så satt det fast en sprillans nya propeller på motorn. Jag inbillar mig att jag kände en skillnad på hur motorn gick och båten kändes efter propellbytet.
Bättre alltså.

Lite senare startade vi fisket och trots att vädret och sjön betedde sig ganska hyfsat så hände det inte speciellt mycket. Jag tyckte om vädret, men rätt snart började vi bli varse om vad som var ett stort problem för fisket.

Skrääääp!

På vissa ställen liknade havet en tunn grönsakssoppa som bara en äkta vegan skulle kunna tycka om. Och vi fick kolla dragen i stort set hela tiden för att de skulle ens fiska en liten stund.
Med idogt vevande och rensande av krokar så lyckades vi bärga 3 öringar. Men det var frågan om en riktig arbetsseger ...

Efter ett tag börjar man lätt bli ganska less. Som en extra krydda så kan skräpet i krokarna få wobblers att dra snett i vattnet och fast vi till slut körde med bara 3 spön så fick vi linorna att trassla ihop flera gånger.
Blaha.

Men då vädret blev riktig fin sent på kvällen så kunde vi inte låta bli och trolla runt och leta efter nya fiskeställen. Vi hade ytterligare ett par hugg, men de resulterade bara i tappade fiskar. Mest troligt fanns det skräp på krokarna och därför blir huggen inte riktigt lika ivriga och krokningen därefter.

På ett ställe då jag styrde båten förbi en berghäll så råkade jag ha ögonen fäst på spöet som fiskade i propellerströmmen (16cm Solskenströmming). Plötsligt började spöet bara böja sig bakåt till en båge.
Helt lugnt och utan skakningar.
Och sedan började rullen knarra. Det hela såg ut som ett bottennapp.

Nästan, men inte riktigt helt.

Då jag greppade spöet fick jag känna tunga gungningar och fisken drog iväg med bra fart ett tjugotal meter.
STORÖRING!!!
Jag hann uttala det ordet till Jörgen som började snabbt veva upp andra spön.

Då kom fisken upp i ytan, plaskade till där ett par gånger och lossnade från kroken.
En sådan kväll ...
Ska jag gissa storleken på fisken så låg den på 4852 g.
Ungefär.

Resultatet av en arbetsseger

Sumparbete

Att vi inte fotar mer om fiskdrillning och håvande och sånt är det för att fisken ska dras upp och skickas ned i förvaringssumpen i båten så snabbt det bara går. Då hinner de inte bli för utröttade och stressade och klarar hanteringen bättre. De ska ju alla bli märkta och frisläppta sedan.
Det är viktigt att så många fiskar som möjligt klarar sig och förser forskarna med info senare.
Så fotandet blir något lidande. Men det är inte heller prio ett den här gången.