Fiskeblogg 210615

Så mycket /%&%/&¤##¤% det stormade i natt. Det där med att åka ut och trolla havsöring fanns inte på kartan. Istället planerade vi att märka alla fiskar i sumpen och ge utrustningen lite kärlek. Och fixa och trixa med båten.
En bra plan!

Märkningen går numera på rutin och hanteringen av fisk blivit så skonsam som det kan bli.
Sådant känns bra.

Men det jag fick höra av Annica som sköter om själva monteringen av sändare i fisken var inte så muntert.
Rätt många av fiskarna vi fångat var lätt rosafärgade i bukfenorna och delvis i själva bukskinnet. Det tycker jag ha sett på många fiskar under de senaste åren. Och det var ingenting som jag tänkt så mycket på.
Men tydligen kan det där vara frågan om samma sjuka som gjort laxarna sjuka och brunfläckiga i våra älvar.
Och nu verkar det också sprida sig till öringarna.

Alltså - obra.

Så här ser eventuella smittan/sjukan/infektionen ut.

Alla ni som fiskar havsöring så ta en titt på fenorna på fisk ni får. Liknar de fotot ovan så knäpp ett foto och skicka den till mig på nummer 070-2192421.
Ange också fångstdatum och område ni fiskar i.
Det är av stort intresse för forskarna att få veta omfattningen av smittan.

Tack på förhand!

Och inte kunde vi låta bli att åka ut för en liten trollingrepa efter märkningsjobbet. Vid landsbacken kändes vinden inte så farlig, men på väg ut till stället vi skulle fiska på så fick smaka på lite saltvattenstänk.
Väl framme på öringstället var förhållandena rätt trevliga. Nog blåste det hårt, men i och med att vi hade flera öar som skydd så låg sjön relativt lugn.
Efter ett tags trolling fick vi bottennapp på paravanspöt som fiskade närmast stranden.
Då jag tog i spöet så fick jag känna hur "bottnet" började segt följa med då jag drog med spöet.
FISK!

Jag var helt säker på att vi dragit på en ordentligt stor öring som skulle rusa iväg vilken sekund som helst.
För att undvika trassel vevade vi upp alla andra beten och gjorde oss redo för en stooor kamp.
Men det vi fick se var en öring på 1,5 kg som satt fast undertill i strupen. Förmodligen kom fisken genom vattnet lite på tvären och kändes därför riktigt tung och sävlig.
Precis som en storöring.

Nåväl - en öring närmare en lyckad märkningsprocess ändå.

Några fler hugg fick vi inte. Det tackar jag vädret för.
Eller skyller på ...
Imorgon tar vi en vilodag och fortsätter övningarna på torsdag. Då ser väderprognosen riktigt bra ut.