Dag 3

Foto från vår lilla arbetsplats

Jo - vad ska man säga. Solskenströmmingen fungerar bra i solsken för öringar som käkar strömming ...

Om man tittar noga på det något oskarpa fotot så syns det att stjärspetsen är i en anna kulör. Den är faktiskt doppad i en glitterlack i silver. I vattnet är effekten inte så dum. Öringarna verkar då uppskatta detaljen för idag fick vi 3 av 4 öringar på wobblern i fotot.
Släplinelängd var 18 meter och placering i mitten av propellerströmmen.

Idag körde vi med lite fler spön ute med hjälp av sidoparavaner. Paravanfisket gav 2 hugg varav ena öringen lyckades att komma med i märkningsprojektet.

Nu börjar vi få ordning på fisktransporten också. Lösningen verkar vara stora mängder isklampar i transportbaljan kombinerad med en batteridriven länspump med slangen monterad uppe i undersidan av locket. Då utvecklar vattenstrålen tydligen så pass mycket syre att öringarna håller sig pigga och fräscha. Nu var öringarna så livliga att de försvårade hanteringen i märkningen med livlig sprattlande trots bedövning.
Det såg helt enkelt bra ut!

På morgonen då vi for ut så förvarnade jag Jörgen att om fisket kanske inte varit på topp tidigare under veckan så idag skulle det bli än svårare pga det totalt molnfria himlen.

Men helt så illa blev det inte utan det första hugget kom redan efter några få minuters trolling. Och nu fungerade krokandet på ett föredömligt sätt. Jag börjar tro att en något mindre krok i kombination av något lösare ställd slirbroms är det rätta kombot just nu. Det verkar vara viktigt att fisken få med sig så pass mycket löslina att den kan vända och simma iväg en bit efter hugget.
Eller så hade vi bara tur idag ...
Fisket verkar klinga av helt vid 12 tiden. Fast märkligt vore det annars i och med solen står rakt ovanför gassar på så att våra stackars ansikten börjar få tonen av en rostad kaffeböna.
Solskyddskräm är en bra uppfinning!

Men det viktigaste är att vi lyckas bärga några fiskar varje dag så att märkningsprojektet går framåt.
Det är inte ofta att jag varit så glad av att få en öring på dryga kilot förut. Nu är de högvaluta därför att de är precis i lämplig storlek att bära en sändare och för att de är lättare att hantera än större fiskar.

En helt ny variant av temat.