Havsörings-trolling

Fin kväll!

Jo - nu har jag lust att säga att glöm allt jag skrivit/berättat om havsörings-trolling tidigare.
Heh heh ...

Fast det skulle nog inte vara riktigt sant.
Men jag tror att jag tagit några rätt stora kliv framåt. Mest i utvecklingen av wobblers.

Jag kan tänka mig att de som lyckats bra med sina wobblers tycker att jag ska inte ändra på dem längre utan luta mig tillbaka och vara nöjd.

Jag fungerar inte riktigt så. Oförbättrelig?
Det stämmer nog bra.

Där är de wobblers som gett mest fisk i slutet.
Uppifrån Speedy-löja i färgen Muikku, Speedy-sik solskenströmming och nederst Speedy-löja pricken. Kariglitter borde kanske vara med, men det finns inte just något nyhetsvärde där.

Medan jag snider wobblers så gör jag alltid några wobblers med lite små förändringar som jag använder i mitt eget fiske.
Jag testar så att säga mina ideér med öringarna i praktiskt fiske.
Och nu tror jag att jag slagit näsan i den bakre väggen i fiskbarhet med de senaste beten.
De fångar mycket fisk.
Men då man löser ett problem så brukar det dyka upp nya.
De som hänt är att jag fått problem med krokningen. Och som alltid så brukar lösningen bara finnas där då jag kliver upp på morgonen.

Problemet utkristalliserades igår kväll då jag drog på en öring som var riktigt, riktigt stor. Tack för tipset Viktor!

Och den klev av efter tio minuters drillning.
Jävligt surt. Jag fick se öringen simma uppe vid ytan då jag drillade den. En meterlång öring!!!
Men samtidigt fick jag den gnuttan information som min adhd/asberger- skruvad fiskehjärna behövde för att kunna lösa det hela.
Det hela kräver lite mer testfiske (så tråkigt)... Men jag tror att jag har lösningen.

På sistone har jag gungat på vågorna så pass mycket att hela arbetsrummet tycks gunga lite lätt.
Men det har varit roligt!

Emellanåt brukar jag få tips, från de som följer min sida, om olika fiskeställen.

Tackar!

Det hände nu också. Jag fick ett samtal från Jörgen XXX (ett stort tack!) som tipsade mig om ett ställe där han lyckats riktigt bra.
Sådant måste jag bra kolla upp.

Obs! Jag kommer inte att avslöja andras fiskeplatser!

Jag släpade båten till hans hemtrakter och tuffade iväg i lugnt och soligt väder till fiskeområdet.
Jag försökte inte ens att fiska utan åkte bara runt och försökte se efter ifall jag kunde förstå mig på var och hur jag ska lägga upp fisket.
Jörgen berättade i telefon att han inte lyckats få ett endaste fisk efter att värmeböljan parkerade hos oss.
Men jag var inte direkt orolig. Har man fått bra med fisk på ett område så brukar fisken ändå finnas kvar. Det är hellre så att de kanske bara är på hugget under sena kvällar och tidiga morgnar.

Fin abborre!

För eftermiddagen gick jag in i en abborrvik och roade mig med att lura abborrar på spinnare och somnade till slut trött av många och låånga arbetsdagar.
Och försovde mig!!!

Då jag vaknade upp var klockan redan 8 på kvällen. Det gick tämligen snabbt med båten ut till grundet som jag avsett som startpunkt.
Jag skickade ut 4 wobblers. 2 Speedy-sikar (18 och 21 meter) i propellerströmmen och 2 Speedylöjor på 60 meter.
Då jag vände mig framåt i båten för att börja köra båt så hörde jag två skrikande rullar ...
Jag hann inte fiska ens en minut.

Jag kunde summera första kvällens och morgonens fiske till ett tiotal öringar.
Bra fiske!

Angående huggtider så verkar fisken vara bäst på hugget mellan klockan 20-21 och 4-6. Blåser det så kan morgonfisket sträcka ut sig lite längre på förmiddagen.

Jag tog några foton på hur jag brukar placera spön vid fisket. Jag tycker att fisken krokar sig mycket bättre om man sänker ner spötopparna ganska nära vattenytan och har dem lutande bakåt i båten.
Kolla på foton så fattar du idén.

Det spöet som ger nästa 50% av fisken. Det ska peka exakt i propellersströmmen!

Bra vinkel!
Då spötoppen är vinklad ner mot vattenytan kan inte blåsten trycka lina till en båge. Det blir bättre krokning då.

Öringmiddag i båten

Nu kommer jag vara på landsbacken i några dagar och fila till de förändringar som jag tror kommer att förändra fisket till ännu bättre.