Första halvan juli 2020

Alltså.
Intensivt är nog ordet som beskriver mina dagar så här års.
Jag har legat i som rackarn med wobblerbyggandet och skickandet till olika delar av landet.
Fast jag ska inte klaga. Det vore värre om jag skulle vara helt sysslolös den här tiden på året.
Det är nu det ska vara högtryck.

Då frugan började sin semester så kändes det ändå befogat med några dagars ledighet för mig också. Men att ta in på någon hotell/stugby/badanläggning och bara rulla på tummarna sa jag blankt nej till.
Efter långa förhandlingar bestämde vi oss att ta in på Sandsjögården, men att jag inte fick gå in så hårt på fiske.
Låt gå då. Men jag kunde förhandla mig en hel dags hardcore-fiske vid ett annat vatten i trakten.
Hemligt, Hemligt ... Tack för tipset Janne!

Jag har lärt mig fisket på Sandsjön rätt väl. Den här gången provade jag med åka runt med wobblers i släptåg, men insåg ganska snart att det skulle inte generera nåt ätbart på stekpannan.
Fast det behövdes inte heller för de har riktigt god mat i restaurangen.
Och man slipper diska efteråt.

Till slut så blev det dags för min roliga dag!

Lite andra vyer än vid kusten

Jag hade fått rätt utförliga tips av en bekant, men inte tusan kom jag ihåg så mycket av det han berättat.
Det löser sig säkert - tänkte jag - och tuffade iväg med lillbåten.
Sånt där är riktigt roligt tycker jag. Åka iväg. Fiska en stund där man tycker att det ser lovande ut. Ger det inget så drar man bara vidare.
Till slut så...

Och så blev det nu också.
Efter några timmar så hamnade jag utanför en lång udde med ett par mindre öar utanför.
Hela området luktade öring.

Jag skickade ut 3 wobblers och svängde in mellan öarna. Rätt omedelbums sög en öring i sig wobblern som simmade i propellerströmmen.
Och snart en till.

Lite längre ut i samma område fick jag ett par stycken lite bättre öringar på 2-2,5 kg. Det som var lite lustigt är att de mindre firrarna högg på 18cm Speedyn i propellerströmmen och de större föredrog en 13cm wobbler.
Bli klok på sånt.

Jag nämnde i förra skriveriet att jag kom på en förändring på Speedy som fick den att simma än mer oregerligt. Firrarna gillade rörelsen, men krokningen blev klart sämre med många tappade fiskar som följd.
Obra.

Jag listade ut att det långa kroktacklet i kombination med en hemskt livlig wobbler gör att fisken blir ofta krokade på utsidan av munnen.
Där sitter inte kroken vidare bra.
Första lösningen var förstås att korta ner kroktacklet genom att ta bort snabbhaken. Då blev kroktacklet mer än en centimeter kortare.

Och det gjorde susen!

En hygglig öring!

Nya kroktacklet i arbete!
Krokar man fisken på det där viset kommer de inte att kunna slå sig lös.

På fisketuren blev det inga missade hugg utan varje öring som högg kom också upp i båten.
Som det ska vara.

Jag tog en korttur på havet också och kunde konstatera samma sak.
Jag och brorsan Veikko lyckades faktiskt få tre hyfsade öringar utanför Rovågern med samma lite modifierade wobblers.

Så - ett litet steg framåt igen.

Och idag lyckades jag filma en stund på hur de upphottade versionen simmar  , dvs Speedy 13.

Och här Speedy 10

Filmerna är inga hollywoodproduktioner, men det viktiga kommer nog fram. Tänk på att jag ställt spöet i spöhållaren och alla de knyckar, vispandet och tokigheterna står wobblers själv för helt utan hjälp.
Inte är det så konstigt att öringarna gillar dem.