Luleå Skärgård 190704-06

Pekka med resans största fisk ...

Det har blåst ganska duktigt på sistone. Men nu visade väderprognosen att det skulle bli en lucka på några dagar med mer civiliserad väder - så jag kopplade på trailern och styrde kosan mot Lövskärs båthamn i Luleå. Tanken var att söka igenom Luleå skärgård så mycket man nu kan göra på 4 dagar.

Resan upp till Luleå gick bra. Att lyssna på ljudböcker från Storytel med bluetooth-hörlurar medan man kör bil gör det hela mycket mer trivsamt. Att bara köra bil är ganska tråkigt. Att släpa en tung trailer bakom bilen är än mycket tråkigare. Men kan man samtidigt lyssna på vad den "Röde Orm" sysslade på med under vikingatiden - så blir det hela ganska trevligt.
En rolig bok!

Väl framme i Lövskär gick sjösättningen utan problem. En fin båtramp! Och alldeles utmed båtrampen kunden man tanka både bensin till båtmotorn och diesel till värmaren. Och det fanns en restaurang i hamnen som serverade riktig mat.
Välordnat är ordet man söker ...

Pekka skickade mig en googlemaps-länk så att jag kunde följa var han befann sig på vägen så insåg jag att jag skulle hinna köra en rätt bra trollingpass innan han kom fram till hamnen.

Men flera timmars trolling gav inte ett endaste hugg. Fast jag trodde att den saken skulle ordna sig då vi kom fram till området kring Finnskär där jag hade så bra fiske ifjol.

Då jag såg på kartan att markören för Pekka började närma sig Luleå så drog jag upp wobblers och styrde båten tillbaka mot Lövskär. Vi var i hamnen nästan samtidigt.
Vilka grejer det finns numera ...

En knapp timme senare var vi redan i full färd och trollade vid Småskär, Finnskär och Klyvan.
Utan ett minsta lilla nafs.
Jag tänkte att det kanske hade hunnit bli för sent på dagen. På morgonen skulle nog fisken vara bättre på hugget.

Men det var de inte. Efter flera timmars trolling gav vi upp och tänkte testa om det gick få någon harr på spinnfiske.
Men inte ens harrarna ville vara med. Några småharrar var och stötte på spinnarna, men de finare firrarna var som bortblåsta.

Efter korvlunchen som fick ersätta den planerade stekta öring/harrrfile´n körde vi igång med trollingen igen.

Vi lyckades faktiskt dra på en hygglig öring i sydspetsen av Bastaskäret. Men den firren klev av vid drillningen. Sådant är rätt vanligt då fisken inte riktigt är på hugget. Området gav ytterligare ett försiktigt napp, men sedan var det lugnt.

Vad göra?

Istället för att fortsätta harva på i samma område tog upptäckarlustan över och vi förflyttade oss till andra sidan skärgårdet för att se om fisken skulle vara bättre på hugget där.

Det var de inte.
Trollingrepan runt Sandgrönnorna gav 3 hugg som med stor säkerhet var småöringar. Och alla fiskar lossnade vid hugget.

Fisken var helt enkelt dåligt på hugget.

Och nu hade väderprognosen blivit duktigt mycket sämre. Under natten mellan fredag och lördag skulle det blir riktigt hård nordanvind som skulle mojna på eftermiddagen för att åter börja blåsa ordentligt under söndagen.

Blaha.
Vi åkte in i hamnen vid Junkön och knöt fast båten i gästbryggan med fyra rejäla linor. Det visade sig vara klokt ... Under natten blåste det som ?(/)&&¤/=(&&!!!

Junkön

trist.

Efter att regnet gav sig så tog vi med kastpön och vandrade runt på ön. Det enda vi lyckades få var ett gäng idar och smågäddor.

Då vinden gav med sig litegrand så avbröt vi försöket och åkte tillbaka till Lövskär.