Laxtrolling Norrskär maj 2017
Resan började inte bra.
Som tur var så åkte jag till Rovågerns hamn på
kvällen före avresan. Bara för att kolla att
bränslepumparna fungerar så att jag kan tanka båten
på morgonen.
Pumparna fanns överhuvudtaget inte kvar.
Istället fick jag åka fram och tillbaka till stan för
att hämta bränsle. Det slutade med det att jag inte hade
riktigt så mycket bränsle med mig som jag hade tänkt mig men jag trodde att det skulle räcka.
Fast det kändes inte riktigt bra ...
Jag är medlem i Sjöräddningen, men det skulle
kännas pinsamt att ringa efter hjälp för att man
fått soppatorsk.
Det får bara inte hända.
Tidigt på morgonen låg havet kavlugnt!
Jag hade bestämt mig att åka exakt en timme och slå
stopp på maskin för att kunna få fram
bränsleförbrukningen för huvudmotorn. Resultatet blev ca
25 liter/timme då jag höll en hastighet på 36-37 km itimmen.
Resultatet var ungefär i nivå vad jag hade
förväntat mig dvs, 1,25 liter/distans i marschfart. Då
man tänker på hur stor och tung båten är så
är resultat helt ok.
Väl framme vid Waldersgrundet matade jag ut planerboardspulkorna
och sänkte ner djuploden. Jag riggade ut 3 spön på
varje sida på varsin planerboard och 3 spön på varje djuprigg
dvs. 12 spön totalt.
Släplinelängden på planerboardspön blev 40 meter
och beten tyngde jag ner med sänken eller SnapOn divers fastsatta
ca. 15 meter framför betet. På djupriggarna stackade jag
beten med 2 meters mellanrum med 25 meters släplinelängd
på det nedersta betet och 5 respektive 10 meter längre lina
till beten ovanför.
Jag hann trolla i några minuter innan jag märkte att
styrningen för trollingmotorn hade lagt av. Jag kunde ganska
snabbt konstatera att allt såg rätt ut, men apparaten som
styr trollingmotorn var stendöd. Jag kom på att jag
hade sett att den gick lite trögare åt ena hållet
jämfört med den andra några dagar tidigare då jag
försökte trolla efter havsöring i hällregn.
Den jäveln hade nog läckt in vatten in i motorn eller elektroniken och dött precis som den gjorde sommaren innan.
Apparaten pallar inte för regn!
Snacka om att bli less ...
Väl hemma efter fisketuren har jag kollat upp vad folk skriver om
Panther Electro Steer på
nätet och kunde snabbt konstatera att det är inte bara jag
som haft otur med en måndagsexemplar utan produkten är bara
helt jävla värdelös. Många fiskare har tydligen
med sig dubbla uppsättningar för att försäkra sig
om att ha en som fungerar ... Istället för att företaget
ifråga skulle förbättra produkten och göra den
vattentät så lagar de lydigt reklamationerna och skickar
tillbaka produkten till kunden. Och produkten går snart
sönder igen och förstör en fisketur ...
Skitprodukt!
Några fler fisketurer har jag inte tänkt att låta den
apparaten förstöra för mig - den saken är
säker.
Genom att låsa trollingmotorn att gå rakt framåt
så kunde jag hjälpligt styra båten med drevet för
huvudmotorn ända tills vinden kom upp i typ 5 m/s. I hårdare
vind var jag tvungen att trolla med själva huvudmotorn. Det funkar
det med, men bränsleförbrukningen skiljer ganska mycket
mellan en 8 hk trollingmotor och en 150 hk Volvo Penta.
Problemet var bara att jag fick springa mellan förarplatsen
och akterdäcket i ett. Och mestadels satt jag inne i hytten och
missade alla eventuella hugg jag haft.
Och missa dem gjorde jag med säkerhet för efter första
dagens fiske kunde jag konstatera att jag haft ett linbrott där
linan gått av vid utlösaren. Om linan hade snurrat runt
utlösaren då jag virade ner djuplodet eller om
utlösaren var för hårt ställd vet jag inte. Men
jag vet att det hade varit en fisk som slitit av linan. Och
förmodligen ingen liten fisk heller för linan var en fräsch
0,45 monofil som håller för ca 17 kg.
Och jag hade aldrig ens märkt hugget ...
Därutöver drog jag fast ena djupriggen i någonting,
mest troligt ett nät som slitit sig. I den smällen tappade
jag ett djuplod och ett par beten.
Snacka om att det djävlas emellanåt.
För natten låg jag vid hamnen i Norrskär
Hamnen är liten, men välskyddad. Norrskär har nog varit
ett väldigt aktivt fiskeläger en gång i tiden, men nu
var det inte mycket folk i rörelse där.
Utöver mig så fanns det ett gäng från mellersta Finland som tältade på ön. Trevligt folk!
De hade faktiskt lyckats få ett par laxar en dag så fisket var
inte helt hopplöst. De kunde berätta om ytterligare en
båt som var och fiskade i samma trakter och de hade lyckats
få upp en lax på hela 19 kg!
En av dagarna blev det alldeles för hårt väder så jag valde att promenera runt på ön och fota.
De sista två dagarna fick jag fiska helt själv i Kvarken - inga
andra båtar syntes till. Det är faktiskt lite tråkigt
för genom att studera var de andra trollar så kan man ofta lista ut
var man ska fiska.
Nu fick jag försöka att systematiskt testa igenom olika
områden, men det gav inga fler kontakter med fisk som jag kunde
konstatera med säkerhet.
Så nu är jag åter på hemmaplan och smider nya
planer. Jag har troligen hittat en bättre lösning för
styrning av trollingmotorn. Ifall det inte djävlas mer än
vanligt så kan jag styra med ett trådlöst
fjärrkontroll i fortsättningen.
Därutöver kommer jag att skruva en trådlös
"dödmansgrepp" i trollingmotorn som bryter strömmen i den om
jag hamnar längre bort än ca 10 meter från båten.
Nu använder jag mig av en säkerhetslina, men jag märkte
att vid vissa tillfällen blev det inte av att kroka fast den.
"För jag skulle bara" ...
Sådant kan leda till att man guppar i vattnet mitt ute i Kvarken
och tittar efter hur båten försvinner i horisonten.
Så det blir en sådan här!
Dödmansgrepp
Djupriggsutlösarna har jag bytt ut mot nya Scotty utlösare.
Mot slutet på vecka 23 blir det dags för ett nytt laxtrollingförsök.
Ifall det inte blåser för mycket.
Lasse
170528