Lurøy 6-10/8

På morgonen slog jag igång plottern bara för att få se det här:

Alltid lika roligt!

Båthamnen i Nesna

Före avfärd så kunde vi tanka båten på macken i närheten av hamnen - smidigt! Bränslemängden är alltid lite av ett problem. Jag hatar att vara osäker på om bränslet kommer att räcka så jag brukar alltid ha med mig några extra dunkar. Nu hade vi med oss totalt 190 liter bränsle. Då vi kom tillbaka några dagar senare hade vi ungefär hälften kvar - men bättre det än att man har lite för lite ...

Enligt väderprognosen skulle vi ha hyfsat lugnt väder den första dagen och sedan skulle det komma en lågtrycksfront med tillhörande regn och blåst.
Så jag resonerade som så att vi behövde ge oss ut på torskfiske längre ut på djupare vatten dag 1 för att sedan koncentrera oss på hälleflundrafiske inomskärs där det inte är så vindkänsligt.

Vi lyckades lura ett par fina torskar kring 10 kg med jigg, men fisket lyfte inte riktigt. Jag förstod att vi skulle behöva gå över till att fiska med betesfisk, men problemet var det vanliga - att hitta betesfisken.

Efter en halvtimmes sökande lyckades jag hitta ordentliga stim med småsej. Ganska snabbt fick jag upp ett tiotal lämpliga betesfiskar och knöt i ordning ett tackel åt Heli.
Då hon frågade om råd om själva fisketekniken så flinade jag bara och hann precis säga att "det inte är så noga"- och så högg den första fisken.

Lite överraskande kom det upp en stor långa - den vägde nog kring 12 kg!

TUNGT!

Långan var inte ensam heller - uten vi fick ett helt gäng långor mellan 5 och 10 kg.
Vi tog reda på ett par stycken och som tips:

Rökt långa är en delikatess!

till kvällen gick vi iland hos Steinar på Sleneset Rorbuferie. Han begärde hela 50,-/natt i avgift för gästhamn med tillgång till frysbox. Det fick han ...

Dag två gick vi in på att hitta betesfisk för hälleflundrafisket. Det blev överraskande svårt. Heli lyckades att få en fin bleka på ca 5 kg. Därutöver fick vi små kungsfiskar, makrill mm. Men inga betesfiskar.
Det var först då vi for längre ut mot Tomma som vi hittade stora mängder med fisk.

Fin bleka!

Jag provade att filma lite med en Waterwolf-kamera.
Det blir ganska skakiga, men ändå rätt så intressanta filmsnuttar.

Fin torsk!

Senare på dagen började vinden friska på och jag förstod att det var nog läge för hälleflundra.
Då vi var framme i området där jag fått flundra förut så var vinden så pass hård att Heli inte tordes stå på akterdäck utan lade sig på soffan under en filt med en kaffekopp och en damtidning.

Den lyckan varade inte länge.
Det här kan låta som en skröna, men jag hann inte fiska längre än ca 5 minuter innan jag kände en liten stöt i spöet.
?
Erhm! Det kan väl aldrig vara?!
Jag var mentalt förberedd på många timmars händelselöst fiske så jag trodde inte riktigt på att det skulle hugga nästan på en gång. Men jag tog det säkra före det osäkra och sänkte ned spötoppen mot vattenytan och gav fisken lite löslina.
Några sekunder senare gjorde jag ett ordentligt mothugg och fick känna hur en tung fisk svarade med en långrusning!

HÄLLEFLUNDRA!!!!

Heli fick ge upp tidningsläsandet och plocka fram kameran istället.

Så hemskt roligt man kan ha!

Efter en stunds drillning kunde jag krångla upp fisken på båten - och det kändes som att dagen och hela resan var rätt fulländade.

Eftersom vi fyllt vår kvot av fiskfilé så blev resten av resan lite mer som en semestertripp och inte bara fiske.