Rossön 160823-25

Min sommar har gått åt till att snacka fiske från morgon till kväll på Blixtsport.
Rätt trevligt faktiskt.
Jag har märkt att jag gillar att vara en besservisser och glänsa med allt (som jag tror att) jag kan om fiske.

Nåväl - nu återgår jag till det egentliga syftet med min tillvaro dvs. fiske och betestillverkning.

Planerna för hösten är stooora! I slutet av oktober arrangeras Trolling EM på Vänern med Spiken som utgångshamn.
HA!
Sörlänningarna kommer inte ha skuggan till en chans mot mig i den tävlingen. För att inte krossa dem totalt så tänkte jag jämna ut oddsen litegrand genom att ta med fiskeguiden Mats från Umeafishing i mitt lag. Han kommer att försvåra mitt fiske så pass att jag vinner bara med en mer normal marginal.
Den fiskeresan kommer att bli tämligen lång. Resan ner till Spiken från Rovågern är ganska exakt 95 mil lång så en sån körning gör man inte för ett par dagars fiske.
Jag blir nog kvar där ett tag. Jag har funderat också på att köra några trollingpass på Vättern med.
Få se vad som händer.

Men på tisdag såg det ut på det här viset.

Bodumsjön låg kavlugn och solen sken för fulla flärd.

Klockan hade blivit så pass mycket att vi bara slängde in packningen i den fina stugan och skyndade oss ut på sjön.

Men fisket var segt. Hade jag inte varit där på våren och sett hur mycket abborre det finns där så hade jag börjat misströsta.
Istället satt jag med djupkartan på kvällen och försökte filosofera fram ett bra fiskeställe.

De två ställen som såg hetast ut på sjökortet var grundet öster om Sandnäset och området norr om Brusön.

Förmiddagen på onsdag gick åt till att testa området vid Sandnäs. Visst fick vi fisk, men inte så mycket som jag tycker att vi borde fått med tanke på var vi var och fiskade.
Mitt på dan åkte vi båt till Rossön och åt lunch på fiket vid campingen.
Riktigt kul grej att kunna sätta sig vid ett bord för att käka lunch då man är ute och fiskar.
På vägen tillbaka fiskade vi av ån också, men fisket där gav bara små abborrar.

Till slut kom vi ut till området vid Brusön.

Då såg det ut på det här viset i ekolodet!

Jag hade riggat ett pimpelspö med den nya myshkan "Trögborren" med en stor blyhagel som extra tyngd på linan. Jag tänkte att den utrustningen kanske skulle hjälpa till att få veta vad det är för fisk ekolodet visar.

Det tog inte länge innan den första mörten sög i sig myshkan.
Den mörtstimmen gick inte av för hackor. Den var nog flera tiotal meter lång och på vissa ställen visade ekolodet att stimmet räckte ända från botten till ytan där det var med än tio meter djupt.
Abborrar då?

Jo. Nog fanns det hemskt mycket abborre där (N63º 55.670´ E016º17.745´). Konstigt vore det väl annars.
Därutöver hittade vi mycket fisk vid positionen N63º 55.876´ E016º17.555´.

Heli med en fin abborre

Vi fick inga jätteabborrar direkt, men mycket fisk mellan 5-8 hg. Det beror nog mest på själva fiskemetoden. Vi fiskade uteslutande med små shadjiggar. Färgen på jiggarna spelade ingen större roll - abborrarna gillade dem alla. Jag fiskade mest med en 10 gr tung silverskalle med Gamakatsukrok tacklad med en gul Relaxjigg.
Den kombinationen fungerade bra.

Mest troligt hade det blivit större fisk ifall vi gått över till att meta med betesfisk. Men nu var det inte riktigt någon specimenfiske vi skulle syssla med utan bara vanlig semesterfiske. Utöver abborre fick vi förstås ett gäng gäddor. Då vi inte använde ståltafsar så tappade vi några beten till dem, men överraskande många gäddor fick komma ända upp till båten.

På kvällen då vi var på väg tillbaka till stugan kom jag på att det även finns öringar i sjön. Jag skickade ut ett par öringswobblers och bara efter 10 minuters "trolling" fick vi hugg på det ena spöet. (N63º 56.296´ E016º16.731´)
Länge trodde jag att det var en abborre av bättre format som sugit i sig wobblern, men upp kom det en liten öring.
Undrar vad som skulle hända ifall man gjorde ett mer riktat försök på öringstrolling då vattnet är lite svalare?

Det är fint i Jämtland!

Boendet fungerade kalasbra. Vi hyrde stugan vid Bustadsnäset av Rossöns FVO. Stugan saknar el och rinnande vatten, men har en gasspis och- kylskåp. Elen till att ladda batteriet till elmotorn och mobilerna fixade jag fram med ett litet elverk och dricksvattnet bar vi dit i en dunke.
Inga problem!
Sängarna var färdigbäddade och kylskåpet kallt då vi anlände. Lyxigt värre!
Stugan ligger fint och ensligt till längst ut på en udde. Långt ifrån större vägar så hunden fick springa lös på gården och jaga sorkar.