På en långtur dag 3
Det tog ca 1 timme från det här till -
det här ...
Det enda jag kunde göra var att försöka halta iväg
mot en vik där vågorna var hanterbara och veva upp alla
beten och dra iväg till hamnen i Grums.
Jag kunde fördriva dagen med att promenera runt, käka lunch och provientera.
Gästhamnen var förstås stängd så det gick
inte att koppla på landström. Men eftersom jag monterat in
ordentligt stor (155Ah) förbrukningsbatteri så visade
voltmätaren faktiskt 12,7 V efter ett helt dygn. Batterier
fungerar grovt så här att 12,7 V är fulladdad och vid
12,4 V är det ca 50% kvar av laddningen. Laddar man ur batteriet
mer än 50% så gör man dem illa och förkortar
livslängden på dem. Visar mätaren bara 12 V så
är batteriet tomt och batteriet blir aldrig sig lik mer.
Därför har jag monterat en enkel voltmätare i
instrumentbrädan så att jag kan hålla öga
på skicket på batteriet.
Det är faktiskt lite klurigt med batterier har jag lärt mig.
Man ska beräkna batterikapaciteten så att man aldrig
behöver använda sig av med mer än 50 % av laddningen.
Då mår batteriet bättre och håller myyycket
längre.
Det andra kluriga saken är det att generatorn i båtmotorn
är egentligen ingen bra mojäng att ladda batterier med. Jag
läste någonstans en jämförelse att en generator
laddar batterier lika bra som man kan fylla ett dricksglas med en
högtryckstvätt. För att kunna toppfylla/ladda ett
batteri så måste man strypa mängden laddström i
slutet. Annars blir batteriet laddad bara till 80%.
Så om man räknar på på dessa siffror så
kan man ta ut bara 30 Ah från ett 100 Ah batteri.
Inte konstigt att strömmen tar slut emellanåt och batteriet verkar orkeslös.
Därför har jag kopplat in en Ctek 250S Dual som sköter
om laddjobbet i båten. Den tar t o m hand om strömmen
från solpanelen också.
Fin pryl!
Och batterierna är jämt fulladdade och jag slipper vakna i en
kall båt då dieselvärmaren sugit tomt på
batteriet.
Det är värt en hel del ...
161030
Lasse