På en långtur dag 1!

Enligt väderprognosen skulle jag få tampas med rätt hårda sydliga och västliga vindar för omväxlingens skull.
Fast jag tvivlar på att det kommer att kännas bättre bara för att båten gungar i en ny riktning ...

Så de ställen där jag fiskat tidigare skulle vara omöjliga att vistas på så tog jag beslutet att åka på en riktig långtur i medvind. På morgonen tankade fullt i alla kannor och dunkar  - både för värmaren och motorerna och kom dessutom  ihåg att slänga in ett par burkar med grädde i kylen för att undvika liknande katastrofer som hände vid förra långturen.
Kaffe utan grädde ... Brrr!

Morgonen började rätt fint med en en sydlig vind på kanske 6 m/s.
Fiskeväder!!

Men ganska snart ångrade vinden sin snällhet och började blåsa på det sättet att jag ville söka skydd någonstans. Snällt vände jag fören i medvind igen och började resan norrut.

Då jag kom lite i lä inomskärs så tänkte jag trimma in gången på ett par nya wobblers då båten äntligen gungade lite mer lagomt.
Vid ett relativt trångt passage fick jag ett bestämt hugg och då jag kollade på djupet såg jag att det var bara 7 meter djupt.

En gäddjävel!
Om man tar drillningen riktigt försiktigt (och har tur) så kan det gå bra att få in gäddan utan att den biter av linan.
Så jag tog det riktigt sakta och lugnt med drillningen.

Och då jag fick fisken nära båten - så såg jag en ordentligt fin öring!
Jag var rätt snopen. Därför kom jag aldrig på att fota fisken och eftersom den hade fettfenan kvar så skyndade jag att släppa tillbaka den så snabbt som möjligt.
Jag hann dock ställa fisken mot måttbandet som jag klistrat fast vid relingen och mätte fisken till ca 70 cm.
Fin firre!

Ett par timmar senare upprepades exakt samma sak.
Jag stod och trimmade wobblers. Fick ett hugg,
men nu var det över 50 meter vatten under kölen på båten!

LAX!

Jag höll fisken ganska hårt ett tag för att verkligen driva in krokarna. Vid drillningen kändes fisken bara tung. Jag var på helspänn och väntade på att den skulle dra iväg på en långrusning.
Men icket.

Till slut fick jag in fisken nära båten och den kom upp till ytan och viftade lojt med sjärten ett par gånger.

En gädda!

Så det var en sådan dag ...

Nu ligger jag för ankare i en liten vik och funderar på att börja laga middag.

Just nu blåser det rätt rejält med vindar på ca 12 m/s i byarna, men det ska tydligen mojna något till imorgon förmiddag.
Men sedan ska det blåsa upp igen för ett par dagar ...

Att vinden aldrig ger med sig.