Strömsvattudal oktober 2015
dag 5

På morgonen var det väldigt fint väder. Och inget dimma!

Som planerat gick jag in för att fiska i djupet med hjälp av djupriggar. Eftersom fiskereglerna tillåter 5 spön så riggade jag med två spön på varje djuprigg. Det femte spöet fick fiska rakt bakåt i båten med en oblyad wobbler.

Start djup var 11 meter med den enadjupriggen och 13 meter på den andra. Stackers låg 2 meter ovanför. Efter en timmes fiske släppte jag den ena sidan en meter djupare och höjde andra sidan en meter.

Och efter 3 timmar blev den enda fiskkontakten en öring på dryga kilot som högg den ytgående wobblern ...
Blaha.
Så - då riggade jag tillbaka till planerboardfiske och bara efter några minuter fick jag ett dubblehugg på öring.
Under resten av dagen hade jag upp drygt ett tiotal öringar, men de flesta var 46-48 cm långa.
Det känns lovande inför framtiden med så mycket småöring. Och då de flesta av firrarna var ganska trinda så växer de nog bra.
Så om två år kanske ...

Lite statistik som jag kramat ur plottern.

Totalt hade jag upp drygt 40 öringar.

Den bästa fisketiden var direkt vid gryningen typ 08.00 som följdes av en timmes inaktivitet mellan klockan 9 och 10. Sedan blev fisket bättre och bättre för att lugna ned sig strax efter 12 på dagen. Fisken kom åter igång vid 14.00 och var riktigt bra tills klockan 16.00 för att sedan dö av helt.

De flesta fiskar högg där djupet låg mellan 10 och 20 meter.  Men 20 till 40 meter fungerade rätt bra också. De djupare partierna av sjön gav inte lika mycket fisk. Och de allra grundaste ställen 2-5 meter försökte jag undvika för där fanns det gäddor.

Jag hittade 3 områden där det gick mycket öring. Det bästa området låg mellan positionerna N64º11,125´O15º15,116´ och N64º11,732´O15º15,495´ . Det område som gav nästan lika mycket fisk låg mellan punkterna N64º10,904´O15º13,095´ och  N64º10,852´O15º14,033´.

Ett tredje område som gav fisk var vid positionen N63º57,539´O15º26,815´. Där hann jag inte fiska speciellt mycket, men jag tror att det där kan vara något.

Nu får man inte glömma att slumpen kan ha spelat roll och att mitt sätt att fiska passade bra in för fisket just i ovan nämda områden. Årstiden spelar också roll, likaså vädret, vindarna, vattenståndet, månläget och fan och hans moster.

Förmodligen hade resultatet sett annorlunda ut ifall jag skulle haft tillgång till betesfisk och harvat på en vecka med dem i släptåg.

Kanske färre, men större fiskar.