Umgransele 130414

Plötsligt vaknade jag från ett väldigt, väldigt djup sömn till någon form av glad marschmusik. Den första någorlunda vakna tanken var längtan efter en slägga som jag kunde tysta telefonjäveln med Den hade fått fnatt mitt på natten och vibrerade runt på nattduksbordet bredvid sängen och spelade sina glada melodier med öronbedövande styrka i det annars knäpptysta huset.
Till slut började medvetandet få grepp om verkligheten så pass att jag förstod att det var dags att kliva upp fast klockan inte var mer än 01.00. jag hann även se att frun inte såg så glad ut.
Usch.
Våren är en fantastisk årstid, men om man ska vara framme på fiskestället före morgonhugget så får man kliva upp vid okristliga klockslag.

Klockan 05.00 promenerade vi redan på isen i Umgransele.
Vädret var riktigt fint med några få minusgrader, ingen vind och en klarblå himmel.

Vi startade från Brännland och promenerade uppstöms efter älven och provade fiska där vi såg att folk fiskat tidigare. Det var överraskande grunt på de flesta ställena. Djupet låg på bara på några tiotals centimeter. Fångsten bestod av några små abborrar och ett par små regnbågar.
Så vi vandrade vidare.
En bit längre uppstöms såg vi ett område där folk hade borrat isen till schweitserost. Och det fanns blodfläckar runt pimpelhålen.
Det brukar vara ett gott tecken.

Så här såg det ut under isen

De första hålen gav några hyfsade regnbågar, men då Thomas kom på att borra ett hål några meter längre ut mot mitten av älven så lossnade fisket på riktigt.

Firrarna var riktigt pigga. Kanske inte så värst stora, de största vägde nog något strax över kilot, men de var riktigt livliga och stretade mot och gjorde fina rusningar.
Kul!

Marcus var inte sen medå att borra ett hål lite strategiskt 3 meter uppströms från Thomas och fick igång fiskstimmet på allvar.

Stundvis hann han inte mer än att få ner myshkan precis under iskanten innan nästa båge sög i sig myshkan.

Till slut fick jag ge upp filmandet nära stranden och flytta mig ut till de andra.
Då gick det bättre.

Efter ett tag började vi experimentera med olika beten. Det bästa betet var nog en lite större mormyshka typ Tian i någon gul kulör. Fast det gick att få bågarna att hugga på det mesta man serverade dem.

Senare på dagen då solen hade släpat upp sig lite högre upp på himlen blev det faktiskt så varmt att man fick börja skala av sig de tjockaste klädesplaggen.