En snabbtur 120601-02

Dublé!

Det är nästan overkligt hur mycket man hinner på ett dygn. Om man verkligen försöker.
Den här gången var problemet det att Marcus som jobbar på byggsektorn hade så mycket jobb att det var omöjligt att hinna med någon längre fisketur. Men han kunde tänka sig att smita från jobbet lite tidigare på fredag, men då var han tvunget att vara hemma igen på kvällen därpå.
Okej ...
Då gasade vi iväg på eftermiddagen mot Slussfors. Natten innan hade det snöat i Storuman. Och det skulle snöa mer under fredagskvällen. Som tur var så tinade snön upp direkt då den kom i kontakt med vägbanan. Så föret var bra.
Men någon vidare fiskeväder var det dock inte.
Efter flera timmars fiske på olika håll utanför odlingen kunde vi summera kvällens fiske till en fångar röding på 5 hg.
Med lite övertalning och löften om en fet biff med bearnaisesås till kunde jag övertala Marcus att sluta fisket och åka till stugan för några timmars mat och vila.
Klockan 04.00 larmade mobilen och ett par kaffekoppar senare var vi på väg ut igen.
Nu fanns fisken där.

Efter att ha provat lite av varje i betesväg kristalliserades den rätta riggen fram.
Så här fiskade vi:
Ul-utrustning försedd med tunn flätlina skarvad med 1,5 meter monolina i dimension 0,25 mm i spetsen. Bäst fungerande betet var en rätt stor mormyshka (XL och Sjurygg) i riktigt skrikig färg, typ fluogrön eller orange agnad med vita maggots. Som extra tyngd ca 40 cm ovanför myshkan hade vi en Cathrinsänke på 20 g.

Det märkliga i fisket var att från början var det jag som fick flera fiskar i rad utan att Marcus lyckades få ett napp. I nästa stund var det bara han som var i kontakt med fisk. För att det sedan en stund senare var min tur igen.
Vi försökte lösa gåtan på plats, men vi fick inga teorier att stämma riktigt.
Märkligt det där.
Jag har varit med om samma sak förut också.
Och varit lika förbryllad.

Marcus bästa myshka

Drillning

Vacker röding!
Sikarna var inte på plats den här gången heller. Det är nog lite för kallt i vattnet för dem än.

Vid 5 tiden på eftermiddagen satt jag redan i bastun och försökte få de stela musklerna att slappna av.
Mycket hinner man med på ett dygn ...