Vapplan/Norrbyskär 120610

Nya bättre paravaner!

Väderprognosen lovade sydostliga vindar med ihållande regn. För hela dagen. Jaha.
Då gäller det att klä på sig ordentligt. Ylle på ylle med vindtäta kläder överst. Svetten ringlade efter ryggen då jag körde mot stan där jag skulle hämta Marcus.

På vägen mot Vapplan kändes det ändå befogad att ha ordentligt med kläder på sig. Havet håller ju än ungefär samma temperatur som man brukar ha i kylskåpet. Men då vi väl var framme möttes vi av strålande solsken och lite vind.
Väderprognosen stämde inget vidare.

Ronny hade införskaffat ett par nya paravaner som skulle testas. Och de fungerade riktigt bra. Paravanerna (Ifish från Bios) var väldigt lätta med stor flytelement upp till. De visade aldrig tendenser av att dyka utan höll sig flytande oavsett sjögång.
Bra!

Vi började fisket vid västra sidan av Vapplan.
Ingen fisk.

Vi körde runt hela Vapplan.

Hmm. Det kanske är lite tidigt på året?

Fast det borde det inte vara heller. Det gäller nog bara att nöta på.

Vid positionen N 63º35.292´ E20º01.144´ kom första hugget. Något senare tuffade vi in i sundet mellan Blågrundsudden och Antrevet. Där fanns det fler öringar. Förklaringen fick vi lite senare då vi kom ut mot djupare vatten väst om sundet.

Det är sällan man ser så mycket strömming i ekolodet. Förmodligen leker strömmingen vid djupkanten utanför sundet.

Sedan lossnade fisket ganska ordentligt. De flesta av firrarna var sådana som backat ut ur någon älv, men inte alla.

Utmärkande för fisket var att öringarna inte ville hugga beten placerade i propellvirvlarna utan föredrog wobblers fiskade med hjälp av sidoparavaner. Först då vi ökade släplinelängderna till över 40 meter för beten rakt akter om båten började öringarna nappa på dem också.
De var helt enkelt lite skygga.

Man kan sammanställa dagen som en riktigt trevlig dag.