Tavasten 120605

Speedy-löja och Speedy-spigg

På tisdag morgon ringde telefonen och Göran som också bor i Rovågern frågade om jag inte ville följa med honom på en liten trollingtur.
Jo - får jag en halvtimme på mig så kommer jag.

Snabbt trimmade jag in de första exemplaren av Speedy-spigg (8 cm), högg med mig ett par spön och några minuter senare anmälde jag mig till tjänst som däckskarl.

Jag har alltid tyckt att Tavastudden borde ge öring, men jag har hittills bara lyckats få ett par stycken där. Lite märkligt för om man tittar på sjökortet så ser platsen ut som ett riktigt bra fiskeställe.
Nå - nu skulle vi ge Tavastudden en ny chans.
Lite före vi var framme vid grundryggen som går ut från Tavasten såg jag hur spöet för Speedy-spiggen nickade till.
Hugg!
Men fisken fastnade inte. Då jag vevat upp betet såg jag ett par rispor i ytan på wobblern.
Öring.
Jag släppte ut wobblern igen och bara ett par minuter senare kom nästa hugg och nu satt fisken fast.
Men den var inte stor. Fisken vägde nog bara 5 hg och fick fortsätta jaga småfisk.

Vi fiskade igenom grunden och fick lust att prova fisket närmare Sävaråmynningen. En timmes trolling där gav en rund och fin siffra (0) i resultat.

Vi for tillbaka till Tavastudden och tänkte bara trolla runt grunden innan hemfärden. På västra sidan om grundet syntes tydligt en vattenström.

Här borde det gå öring!

Strax efter att jag hunnit berätta för Göran att jag trodde att vi kommit precis rätt small det på en fin öring. (N63º43.090´ E020º33.956´)
Efter en stunds drillning fick vi upp en öring på 2,5 kg.

Kul!

Sedan började det hugga rätt friskt ...
Vi var i kontakt med flera öringar  och till slut så fick jag upp en som fick tjänstgöra som  middag senare på kvällen. Den högg faktiskt på den lilla Speedy-spiggen.